هارمونیکا : شهرام شادانفر

۱

 

 

 

 

 

موسیقی را با نواختن پیانودر دوران نوجوانی آغاز و به صورت همزمان  نواختن فلوت را در ابتدا تحت نظر استاد فردین خلعتبری و سپس نزد استاد محمد لقا ادامه داد.علاقه شدید او به آهنگ سازی که در  شروع بیشتر در حیطه موسیقی کودک نمایان شده بود باعث گردید که برای یادگیری علوم آهنگسازی در ابتدا تحت نظر دکتر وارطان ساهاکیان و اصول آهنگ سازی مدرن را تحت نظر دکتر علیرضا مشایخی بیاموزد. وی همچنین  یک دوره آهنگ سازی را با استاد فرهاد فخرالدینی گذراند .

البته آشنایی وی با موسسه آموزش عالی رسام هنر نقطه عطفی برای یادگیری آکادمیک موسیقی به حساب می آید.تا آنجا که دوره آهنگسازی را در این موسسه با موفقیت به پایان می رساند.

شادان فر در زمینه سلفژ و آواز کلاسیک نیز فعالیت گسترده ای داشته و پس از گذراندن دوره های سلفژ و آواز کلاسیک نزد اساتیدی چون: دکتر آریایی نژاد،دکتر مهدی نیکنام،استاد سعید لطفی و استاد محمد نوری به عنوان رهبر کر شفق،فرهنگسرای انقلاب و دانشگاه آزاد فعالیت نمود.

از آثار او در زمینه آهنگ سازی می توان به موسیقی متن فیلم های: پازل، بی بی شهربانو  ، اتفاق و پروین اعتصامی، موسیقی سریال های : قصه های پریسا و آلبوم جادویی موسیقی نمایش های: شازده کوچولو ،شام آخر ،بارون بارونه، فقط آسمان می داند،سکوت، دود کعبه، بیگانه، وهم، پروین اعتصامی،حسنی و دیو سیاه و خداوند یحی را در جلیل می خواند ، اشاره نمود که البته در سالهای اخیر به دلیل تمرکز به روی ساخت قطعات برای سازدهنی فعالیت کمی در زمینه موسیقی فیلم و تئاتر از وی شاهد هستیم.

به دلیل فضای خاص آثار وی که کاملا شخصی و بدیع می باشد ملودی هایی که برای سازدهنی ساخته شده از حس و حال متفاوتی برخوردار است که بهترین نمونه آن آلبوم شازده کوچولوست که به زودی به بازار عرضه می گردد.

در کنار سازهای تخصصی شادان فر از ابتدای نوجوانی سازدهنی را به عنوان ساز همراه می نواخت  اما آشنایی او با  دکتر گوگردچی  در سال ۷۱ باعث اولین جرقه های نواختن سازدهنی  به صورت حرفه ای برای وی گردید. و سریع  شروع به تمرین و آموختن تکنیک های آن نمود که این آموزش پس از رفتن دکتر گوگردچی از ایران به صورت خود آموز نیز ادامه داشت.که همزمان با تاسیس خانه سازدهنی در سال ۷۸شروع به آموزش سازدهنی با روشی جدید به علاقه مندان نمود.
در ادامه او با شرکت در مستر کلاسهای مختلف با متد های آموزشی اساتید بزرگی چون رنه گیژن و گرد مولر آشنا گردید و همین امر باعث شد جدی تر به آموزش و تمرین ساز بپردازد. در حال حاظر درحال آماده سازی و چاپ سری کتاب های (سازدهنی برای همه) که تالیف ایشان می باشد نیز پس مدتی وقفه در حال انجام مراحل پایانی می باشد و به زودی در دست علاقه مندان قرار می گیرد.

در کنار آموزش سازدهنی برای علاقه مندان،تشکیل ارکستر سازدهنی از جمله ابتکارات وی در زمینه معرفی هر چه بیشتر این ساز می باشد.این ارکستر که درایران نمونه مشابهی ندارد با شرکت در بخش رقابتی ارکستر کلاسیک جشنواره موسیقی فجر برای اولین بار صدای خود را به گوش دوستداران سازدهنی رسانید.

از جمله اقدامات ارزشمند وی برگزاری جشنواره های سازدهنی برای معرفی کارهای هنرجوهای برتر خود می باشد.این جشنواره ها که تا به حال سه دوره برگزار گردیده است،نشان دهنده توانایی های هنرجوهای خانه و در اصل شاگردان  شادان فر می باشد.

مهمترین دلیل وی برای فعالیت گسترده جهت آموزش سازدهنی و سعی در همه گیر کردن این ساز از قول خود او در مصاحبه ای اینطور بیان شده: در فضایی که به دلیل مشکلات روزانه مردم روز به روز از موسیقی دورتر می شوند، چه بهانه ای زیبا تر و ساده تر از سازدهنی برای آشتی هرچه بیشتر مردم با نوازندگی.

و بر اساس این اصل خانه سازدهنی با مدریت شهرام شادان فر و باشعار سازدهنی برای همه سعی در آموزش و ترویج نواختن سازدهنی برای همه مردم در هر سن و سطحی می نماید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *